Saturday, January 15, 2011

SUDUT INFO

Tahukah Anda ?


Mata kail Zaman Purba

Gambar ini menunjukkan 22 contoh mata kail yang berbeza.Semua daripadanya berasal dari Amerika Utara kecuali mata kail cengkerang komposit di tengah bawah dalam gambar di atas, yang dipercayai berasal darisuatu tempat di Pasifik.
Sebahagian besar mata kail dalam gambar ini adalah berbentuk u-kait. Jenis pancing yang paling sederhana adalah tangkai alur garis ngarai di sisi kiri di tengah. Tiga daripada mata kail komposit ditemui di Sungai Steinhatchee di Florida. Dua mata kail komposit besar terletak di sebelah kanan dan kiri dikumpulkan di Alaska. Susunan ke kanan adalah yang paling kompleks dalam kumpulan. Kesemua mata kail ini diperbuat daripada tulang dan cengkerang. Duri mata pandan (barb) terbuat dari gading dan diikat menggunakan benang serat semulajadi yang boleh ditemui pada ketika itu. Saiznya adalah 3 3 / 4 inci (9,5 cm) panjang.

2 comments:

  1. ★(◣_◢)★(◣_◢)★(◣_◢)(★◣_◢)★
    buat pembaca blog kami
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ★(◣_◢)★(◣_◢)★(◣_◢)★(◣_◢)★
    Kami Kembali lagi... Maaf atas lama tak ziarah... Sorry bebanyak agak ketinggalan lah banyak entry kamu... coz banyak hal sibuk ngan bagai-bagai urusan lah... Sorry...
    maaf bebanyak dahhhhh......

    mata kail zaman purba punya tangkap ikan paus

    ReplyDelete
  2. Nak tangkap kerbau pun boleh nih..haha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...